Algemene voorwaarden van:
Spuiterij Dordrecht B.V.
Planckstraat 44
3316 GS Dordrecht
Inschrijfnummer K.v.K.: 84766654
(AS 188-20)
Artikel 1: Toepasselijkheid – definities
Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op ieder aanbod van ons en op al onze
overeenkomsten van opdracht die wij met u sluiten.
2. Als (een deel van) een bepaling nietig is of vernietigd wordt, blijven de overige bepalingen van
deze algemene voorwaarden van toepassing.
3. Bij een afwijking tussen deze algemene voorwaarden en een vertaling hiervan, geldt de
Nederlandse tekst.
4. Deze algemene voorwaarden zijn ook van toepassing op vervolg- of deelopdrachten.
5. Alle bepalingen in deze algemene voorwaarden zijn zowel geschreven voor onze zakelijke
opdrachtgevers als voor consumenten. Wij gebruiken de term “consument”, wanneer een
bepaling een afwijking/aanvulling bevat die alleen geldt voor consumenten. Een “consument” is:
een natuurlijke persoon die handelt buiten zijn bedrijfs- of beroepsactiviteit.
6. Verder gebruiken wij in deze algemene voorwaarden de volgende termen:
a. aanbod: ieder aanbod van ons, al dan niet in de vorm van een schriftelijke offerte;
b. schriftelijk: per brief, e-mail, fax of iedere andere vorm van communicatie die hiermee gelijk
gesteld kan worden, zoals WhatsApp-berichten;
c. documenten: zowel fysieke als digitale documenten, bijvoorbeeld door u of ons te maken of
te verstrekken adviezen, berekeningen, tekeningen, ontwerpen e.d.;
d. informatie: zowel genoemde documenten als overige (mondelinge) gegevens;
e. opdracht: een opdracht tot het verrichten van spuitwerkzaamheden;
f. object: het gebouw, het voertuig, de machine e.d. waarin/waaraan wij de werkzaamheden
verrichten;
g. zaken: de materialen die wij bij de uitvoering van de opdracht gebruiken en aan u leveren,
zoals verf, coatings, afplakmateriaal e.d.
Artikel 2: Aanbod
1. Tenzij wij in/bij ons aanbod een geldigheidstermijn vermelden, betreft dit een vrijblijvend aanbod.
Een vrijblijvend aanbod mogen wij uiterlijk binnen 2 werkdagen na ontvangst van uw aanvaarding
nog herroepen.
2. Een samengesteld aanbod verplicht ons niet tot levering van een deel van de aangeboden
prestatie tegen een overeenkomstig deel van de prijs/vergoeding.
3. Als wij ons aanbod baseren op uw informatie en deze informatie onjuist/onvolledig blijkt te zijn of
naderhand wijzigt, mogen wij de opgegeven prijzen, tarieven en/of termijnen hieraan aanpassen.
4. Ons aanbod en onze prijzen/tarieven gelden niet automatisch voor nieuwe of vervolgopdrachten.
5. Aan u getoonde of verstrekte monsters van zaken en voorbeelden van gespoten objecten,
opgaven van kleuren, verfstructuren/-nuances en andere omschrijvingen in brochures,
promotiemateriaal of op onze website zijn zo nauwkeurig mogelijk, maar gelden alleen ter
aanduiding. U kunt hieraan geen rechten ontlenen.
6. Als wij kosten maken ten behoeve van ons aanbod, mogen wij deze kosten aan u doorberekenen.
Wij informeren u dan op voorhand.
Artikel 3: Totstandkoming overeenkomst
1. De overeenkomst komt tot stand nadat u ons aanbod heeft geaccepteerd. Als uw acceptatie
afwijkt van het aanbod, komt de overeenkomst pas tot stand nadat wij schriftelijk met de
afwijkingen hebben ingestemd.
2. Wij zijn pas gebonden aan:
a. een opdracht zonder daaraan voorafgaand aanbod;
b. mondelinge afspraken;
c. aanvullingen op of wijzigingen van de algemene voorwaarden of overeenkomst;
nadat wij dit schriftelijk aan u hebben bevestigd of zodra wij – zonder uw bezwaar – met de
uitvoering van de opdracht of afspraken zijn begonnen.
Artikel 4: Vergoeding – prijzen, tarieven
1. Tenzij wij met u een uurtarief overeenkomen, voeren wij de opdracht uit tegen een vaste
vergoeding.
2. Als tijdens de uitvoering van de opdracht blijkt dat wij de hoeveelheid werk niet goed hebben
ingeschat, mogen wij deze vaste vergoeding verhogen, mits de inschattingsfout ons niet te
verwijten valt en wij de opdracht in redelijkheid niet kunnen uitvoeren tegen de overeengekomen
vergoeding.
3. Bij werkzaamheden op uurtarief, berekenen wij onze vergoeding op basis van de bestede uren.
Bij meningsverschillen over de bestede/in rekening gebrachte uren is onze urenregistratie
bindend, behoudens uw tegenbewijs.
4. Bij spoedopdrachten of als wij overeengekomen werkzaamheden op uw verzoek verrichten buiten
onze normale werkdagen, mogen wij aan u een toeslag berekenen. Onze normale werkdagen
zijn: maandag tot en met vrijdag (met uitzondering van erkende nationale feestdagen) binnen de
voor ons gebruikelijke werktijden.
5. Onze in een aanbod, prijs- of tarieflijst vermelde prijzen en tarieven zijn exclusief BTW en
eventuele kosten, zoals transportkosten en declaraties van ingeschakelde derden.
6. Als wij na het sluiten van de overeenkomst te maken krijgen met (kost)prijsverhogende
omstandigheden, mogen wij de met u overeengekomen prijzen/tarieven hieraan aanpassen.
(Kost)prijsverhogende omstandigheden zijn in ieder geval wijzigingen in wet- en regelgeving,
overheidsmaatregelen, valutaschommelingen, wijzigingen in de prijzen van de benodigde zaken of
wijzigingen in tarieven van ingeschakelde derden.
7. Bent u een consument en betreft het een prijs- of tariefwijziging binnen 3 maanden na het sluiten
van de overeenkomst? Dan mag u de overeenkomst binnen 5 werkdagen na onze melding van de
wijziging ontbinden. Ontbinding geschiedt door een aan ons gerichte schriftelijke verklaring.
Artikel 5: Inschakelen van derden
Wij mogen werkzaamheden door derden laten verrichten.
Artikel 6: Verplichtingen – informatie
1. U zorgt ervoor dat:
a. u alle voor de uitvoering van de overeenkomst benodigde informatie tijdig aan ons verstrekt;
b. u ons in ieder geval tijdig informeert over het beoogde gebruik en de gewenste afwerking van
de te spuiten objecten met het oog op de door ons te gebruiken zaken, werkwijzen,
methoden e.d.;
c. wij op de overeengekomen datum en tijd kunnen beschikken over/toegang hebben tot het
object;
d. wij – bij werkzaamheden op uw locatie – op de overeengekomen datum en tijd toegang
krijgen tot deze werklocatie en uw locatie voldoet aan de geldende wettelijke (veiligheids-
)eisen;
e. de werklocatie in een zodanige staat is dat wij onze werkzaamheden ongehinderd kunnen
verrichten/voortzetten;
f. de werklocatie voldoet aan de hiervoor overeengekomen eisen wat betreft temperatuur,
verlichting, ventilatiemogelijkheden e.d. en u overeengekomen voorbereidende
werkzaamheden heeft uitgevoerd;
g. door u ingeschakelde derden ons niet belemmeren of vertraging veroorzaken bij de uitvoering
van onze overeenkomst;
h. wij – indien nodig – tijdig kunnen beschikken over eventuele door u beschikbaar te stellen
steigers, randbeveiligingen e.d.;
i. wij tijdig gelegenheid krijgen voor de aanvoer, opslag of afvoer van de benodigde zaken en
hulpmiddelen;
j. wij op de werklocatie kosteloos kunnen beschikken over de door ons gewenste
aansluitmogelijkheden voor elektriciteit (krachtstroom), gas en water. Verloren arbeidsuren als
gevolg van uitval van deze voorzieningen zijn voor uw rekening;
k. wij – indien nodig – onze gereedschappen e.d. op de werklocatie kunnen opslaan/opbergen
zonder dat beschadiging of diefstal kan plaatsvinden;
l. op de werklocatie kosteloos de door ons/onze onderaannemers in redelijkheid gewenste
overige voorzieningen aanwezig zijn.
2. U garandeert dat de aan ons verstrekte informatie correct en volledig is en vrijwaart ons voor
aanspraken van derden die voortvloeien uit het onjuist/onvolledig zijn van deze informatie.
3. Wij houden alle informatie die wij bij het sluiten/uitvoeren van de overeenkomst van of over u
krijgen geheim. Wij geven deze informatie alleen aan derden voor zover dit noodzakelijk is voor
de uitvoering van de overeenkomst.
4. Wij verwerken informatie die valt onder de AVG (Algemene verordening gegevensbescherming)
conform de AVG en melden eventuele inbreuken op de beveiliging van de informatie ook conform
de AVG.
5. U bent aansprakelijk voor verlies, diefstal en overige schade aan de gereedschappen e.d. die wij
tijdens de uitvoering van de overeenkomst bij u hebben opgeslagen. Hieronder valt ook schade
door onvolkomenheden, mankementen e.d. op de werklocatie.
6. Voldoet u niet (tijdig) aan voornoemde verplichtingen of uw overige verplichtingen uit de
overeenkomst/deze algemene voorwaarden? Dan mogen wij de uitvoering van de overeenkomst
opschorten totdat u wel aan uw verplichtingen heeft voldaan. De kosten en overige gevolgen
(bijvoorbeeld schade) die hieruit voortvloeien zijn voor uw rekening en risico.
7. Als u uw verplichtingen niet nakomt en wij niet direct nakoming verlangen, tast dit ons recht niet
aan om later alsnog nakoming van u te vragen.
Artikel 7: Termijnen – voortgang en uitvoering overeenkomst
1. Wij spannen ons in de overeengekomen prestatie tijdig te leveren, maar overeengekomen
termijnen zijn nooit fatale termijnen. Komen wij onze verplichtingen niet (tijdig) na? Dan moet u
ons bij schriftelijke ingebrekestelling nog een redelijke termijn gunnen voor nakoming.
2. Als er vertraging ontstaat bij de aanvang, uitvoering of oplevering van de opdracht doordat:
a. wij niet tijdig alle noodzakelijke informatie van u ontvangen;
b. wij niet tijdig kunnen beschikken over/toegang hebben tot het object;
c. wij niet tijdig een overeengekomen (vooruit)betaling van u ontvangen;
d. er sprake is van overige omstandigheden die voor uw rekening en risico komen;
hebben wij recht op een redelijke verlenging van de overeengekomen termijn en op vergoeding
van de hiermee gemoeide kosten en schade, zoals eventuele wachturen.
3. Bespoedigen wij de uitvoering van de opdracht op uw verzoek? Dan mogen wij de hiermee
gemoeide overwerkuren en overige kosten aan u doorberekenen.
4. Wij mogen de opdracht in fasen uitvoeren en iedere deellevering of -prestatie afzonderlijk
factureren. Hierbij mogen wij de uitvoering van onderdelen die bij een volgende fase horen
opschorten, totdat u de resultaten van de voorgaande fase heeft goedgekeurd. De hieruit
voortvloeiende kosten en schade zijn voor uw rekening.
5. Het risico voor aan u te retourneren objecten gaat op u over zodra deze objecten ons
pand/terrein verlaten of wij u informeren dat u de objecten kunt afhalen.
6. Verzending of transport van de objecten is voor uw rekening en risico. Wij zijn niet
aansprakelijk voor schade die verband houdt met de verzending/het transport.
7. Bent u een consument? Dan gaat het risico voor de te retourneren objecten op u over zodra
u of een door u aangewezen derde de objecten ontvangt. Wijst u zelf een vervoerder aan?
Dan gaat het risico op u over bij ontvangst van de objecten door deze vervoerder. Verzending
of transport is voor uw rekening.
8. Wij mogen voor de opdracht aangeschafte zaken en van u ontvangen objecten voor uw rekening
en risico opslaan, wanneer wij de opdracht niet kunnen uitvoeren/afronden of u de objecten niet
afhaalt en de oorzaak hiervan in uw risicosfeer ligt. Wij geven u een redelijke termijn waarbinnen
u ons de gelegenheid geeft de opdracht alsnog uit te voeren/af te ronden of u de objecten alsnog
afhaalt.
9. Blijft u na deze redelijke termijn in gebreke met uw verplichting? Dan bent u per direct in
verzuim. Wij mogen de overeenkomst – door een aan u gerichte schriftelijke verklaring –
geheel/gedeeltelijk ontbinden en de aangeschafte zaken voor andere opdrachten gebruiken of
verkopen, zonder dat wij uw eventuele schade, rente en kosten moeten vergoeden. Ook tast dit
ons recht niet aan op vergoeding van onze (opslag-)kosten, schade en winstderving of ons recht
alsnog nakoming van u te vragen. Het risico voor objecten die wij op dat moment nog in ons
bezit hebben, gaat dan op u over. Wij geven u nogmaals een redelijke termijn om de objecten af
te halen, bij gebreke waarvan het ons vrij staat ook deze objecten te verkopen en de opbrengst
te verrekenen met onze kosten.
10. Bij de uitvoering van de overeenkomst houden wij rekening met de hiervoor relevante
wettelijke voorschriften, vergunningen en (overige) beschikkingen van overheidswege. De
kosten voor het naleven hiervan zijn voor uw rekening.
11. Indien aan de orde, wijzen wij u op onvolkomenheden, fouten, gebreken, eventuele
problemen e.d. in/bij de door of namens u:
a. verstrekte informatie;
b. voorgeschreven/gewenste technieken, werkwijzen e.d.;
c. gegeven aanwijzingen;
d. ter beschikking gestelde of voorgeschreven materialen e.d.;
voor zover deze onvolkomenheden, fouten, gebreken, problemen e.d. relevant zijn voor onze
prestatie en wij hiermee bekend zijn of redelijkerwijs kunnen zijn.
12. Wij informeren u ook over de gevolgen voor overeengekomen prijzen, tarieven en termijnen:
a. bij door u gewenste wijzigingen in de opdracht;
b. als tijdens de uitvoering van de opdracht blijkt dat wij deze – door onvoorziene
omstandigheden – niet op de overeengekomen wijze kunnen uitvoeren. Wij overleggen met u
over een mogelijke gewijzigde uitvoering. Maken voornoemde omstandigheden de uitvoering
onmogelijk? Dan hebben wij in ieder geval recht op volledige vergoeding van de al verrichte
werkzaamheden/leveringen en door ons gemaakte kosten.
Artikel 8: Meer- en minderwerk
1. Meerwerk betreft in ieder geval alle op uw verzoek of noodzakelijkerwijs uit de uitvoering van de
overeenkomst voortkomende extra werkzaamheden en leveringen die niet zijn opgenomen in het
aanbod/de opdracht.
2. Wij komen meer- en minderwerk schriftelijk met u overeen. Wij zijn pas gebonden aan
mondelinge afspraken nadat wij deze schriftelijk aan u hebben bevestigd of zodra wij – zonder
uw bezwaar – met de uitvoering hiervan zijn begonnen.
3. Verrekening van meer- en minderwerk is in ieder geval aan de orde bij:
a. wijzigingen in de oorspronkelijke opdracht;
b. onvoorziene kostenverhogingen of -verlagingen en afwijkingen van verrekenbare of
geschatte hoeveelheden.
4. Tenzij wij anders overeenkomen, verrekenen wij meer- en minderwerk bij de eindafrekening
met u. Als daarbij het saldo van het minderwerk dat van het meerwerk overtreft, mogen wij
bij de eindafrekening 10% van het verschil van de saldi bij u in rekening brengen. Dit geldt
niet als het minderwerk op ons verzoek is.
Artikel 9: Goedkeuring – oplevering – onderhoudstermijn
1. Wij informeren u wanneer wij de overeengekomen werkzaamheden hebben afgerond en het
object (weer) gebruiksklaar is.
2. De werkzaamheden zijn conform de overeenkomst opgeleverd, op het moment dat u het
object heeft gecontroleerd en de opleverstaat of (werk-)bon voor goedkeuring heeft
getekend.
3. U wordt geacht uw goedkeuring te hebben gegeven als:
a. u een verstrekte opleverstaat of (werk-)bon niet binnen 5 werkdagen getekend aan ons
retourneert, maar binnen deze termijn ook geen klachten uit;
b. wij geen opleverstaat of (werk-)bon verstrekken en u niet binnen 5 werkdagen na de in lid 1
bedoelde mededeling klachten uit;
c. u het object binnen voornoemde termijn al (weer) in gebruik neemt.
4. Schakelt u derden in voor werkzaamheden die van invloed (kunnen) zijn op een behoorlijk
gebruik van het object of het resultaat van ons werk? Dan is dit geen reden voor een latere
goedkeuring of een afkeuring als deze werkzaamheden nog niet zijn verricht/beëindigd bij
voltooiing van ons werk.
5. Constateert u binnen een met u overeengekomen onderhoudstermijn kleine gebreken die wij
eenvoudig kunnen herstellen? Dan zijn ook deze gebreken voor u geen reden tot onthouding
van een goedkeuring aan ons werk, tenzij de gebreken een ingebruikneming van het object
belemmeren. Wij herstellen de in de onderhoudstermijn geconstateerde gebreken zo spoedig
mogelijk. Bij gebreke van een overeengekomen termijn, geldt een onderhoudstermijn van 30
dagen na oplevering.
6. Constateert u na de oplevering/onderhoudstermijn nog gebreken, onvolkomenheden e.d.?
Dan gelden hiervoor de bepalingen van het klachtartikel.
Artikel 10: Klachten
1. Verrichten wij de overeengekomen werkzaamheden op uw locatie? Dan controleert u de bij deze
werkzaamheden gebruikte zaken direct nadat deze op uw locatie aankomen en meldt u eventuele
zichtbare gebreken, fouten, afwijkingen in kleuren, nuances, samenstellingen e.d. ook direct aan
ons. U bevestigt de klachten bovendien binnen 2 werkdagen schriftelijk aan ons. Meldt u deze
klachten niet tijdig? Dan worden de gebruikte zaken geacht conform de overeenkomst te zijn.
2. Heeft u na de oplevering/onderhoudstermijn klachten over de verrichte werkzaamheden? Of heeft
overige klachten over de gebruikte zaken? Dan meldt u deze klachten direct na ontdekking – maar
uiterlijk binnen de hiervoor overeengekomen (garantie)termijn – schriftelijk aan ons. Alle gevolgen
van het niet direct melden zijn voor uw risico. Komen wij geen termijn overeen? Dan geldt een
termijn van 3 maanden na oplevering. Bij gebreke van een tijdige klacht, worden de
werkzaamheden geacht conform de overeenkomst te zijn verricht.
3. Meldt u een klacht niet tijdig? Dan kunt u geen beroep doen op een overeengekomen garantie.
4. Klachten schorten uw betalingsverplichting niet op.
5. Het vorige lid geldt niet voor consumenten.
6. U stelt ons in staat de klacht te onderzoeken en geeft ons alle hiervoor relevante informatie. Is
voor het onderzoek noodzakelijk dat wij de klacht ter plaatse onderzoeken? Dan is dit voor uw
rekening, tenzij uw klacht achteraf gegrond blijkt te zijn.
7. Geen klachten zijn mogelijk over:
a. onvolkomenheden in/eigenschappen van gebruikte zaken of de invloed van deze zaken op het
eindresultaat van de werkzaamheden als deze onvolkomenheden/eigenschappen/invloed
inherent zijn aan de aard van de gebruikte zaken of de materialen/grondstoffen waaruit de
zaken vervaardigd zijn;
b. aantasting van het object door gebruikte zaken als wij niet wisten noch in redelijkheid konden
weten dat deze zaken een dergelijke aantasting zouden veroorzaken;
c. in de branche geaccepteerde kleine – onderlinge – afwijkingen wat betreft opgegeven kleuren,
nuances, structuren, samenstellingen e.d.;
d. (werkzaamheden aan) objecten die na retournering/oplevering door u geheel/gedeeltelijk zijn
aangepast, bewerkt of verwerkt.
Artikel 11: Garanties
1. Wij voeren de overeengekomen opdracht naar behoren en conform de in onze branche geldende
normen uit, maar geven geen verdere garantie dan wij uitdrukkelijk met u overeenkomen.
2. Wij staan tijdens de garantietermijn in voor de gebruikelijke kwaliteit en deugdelijkheid van het
(op)geleverde.
3. Bij het gebruik van voor een opdracht benodigde zaken baseren wij ons op informatie van de
fabrikant/leverancier over de eigenschappen hiervan. Geeft de fabrikant/leverancier voor deze
zaken een garantie? Dan geldt deze garantie op dezelfde wijze tussen ons. Wij informeren u
hierover.
4. Wilt u de zaken gebruiken voor een ander doel dan het gebruikelijke doel of (laten) verwerken op
een andere wijze dan de gebruikelijke wijze? Dan garanderen wij alleen dat de zaken hiervoor
geschikt zijn als wij dat schriftelijk aan u bevestigen.
5. Tenzij wij anders overeenkomen, geldt geen garantie geldt bij door u verstrekte/voorgeschreven
materialen.
6. U kunt geen beroep doen op de garantie zolang u de voor de werkzaamheden/zaken
overeengekomen prijs of vergoeding nog niet heeft voldaan.
7. Het vorige lid geldt niet voor consumenten.
8. Beroept u zich terecht op een overeengekomen garantie? Dan hebben wij de keuze uit het alsnog
– kosteloos en op de juiste wijze – uitvoeren van de overeengekomen werkzaamheden dan wel
een terugbetaling van/korting op de overeengekomen prijs of vergoeding. Als er sprake is van
bijkomende schade, gelden hiervoor de bepalingen van het aansprakelijkheidsartikel.
9. Bent u een consument? Dan mag u altijd kiezen voor het alsnog – kosteloos en op de juiste wijze
– uitvoeren van de werkzaamheden, tenzij dit in redelijkheid niet van ons kan worden gevraagd.
In dit laatste geval mag u de overeenkomst – door een aan ons gerichte schriftelijke verklaring –
ontbinden of een korting op de overeengekomen prijs/vergoeding vragen.
Artikel 12: Aansprakelijkheid
1. Buiten de uitdrukkelijk met u overeengekomen of door ons gegeven garanties/gegarandeerde
resultaten, aanvaarden wij geen enkele aansprakelijkheid.
2. Wij zijn alleen aansprakelijk voor directe schade. Iedere aansprakelijkheid voor gevolgschade,
zoals bedrijfsschade, winstderving en geleden verlies, vertragingsschade, personen- of
letselschade, is uitdrukkelijk uitgesloten.
3. U neemt alle noodzakelijke maatregelen om de schade te voorkomen of beperken.
4. Als wij aansprakelijk zijn, is onze schadevergoedingsplicht altijd beperkt tot maximaal het bedrag
dat onze verzekeraar in het voorkomende geval uitkeert. Komt het niet tot een uitkering of valt de
schade niet onder een door ons gesloten verzekering? Dan is onze schadevergoedingsplicht
beperkt tot maximaal het factuurbedrag voor de verrichte werkzaamheden.
5. Al uw aanspraken op een vergoeding van geleden schade verjaren in ieder geval 6 maanden
nadat u bekend bent met/had kunnen zijn met de door u geleden schade en ons dus hiervoor had
kunnen aanspreken.
6. In afwijking van het vorige lid geldt voor consumenten een termijn van 1 jaar.
7. Als wij de opdracht uitvoeren aan de hand van door/namens u verstrekte informatie – zoals door
u zelf uitgevoerde berekeningen e.d. -, zijn wij niet verantwoordelijk voor de inhoud, juistheid en
volledigheid van deze informatie.
8. Stelt u materialen voor verwerking beschikbaar? Dan zijn wij verantwoordelijk voor een correcte
verwerking, maar niet voor de deugdelijkheid van deze materialen noch voor het effect dat deze
materialen op het eindresultaat hebben.
9. Als het te spuiten object bij aanvang van de werkzaamheden scheuren, barsten of andere
gebreken/onvolkomenheden vertoont of onvoldoende droog is, informeren wij u hierover. Wilt u
dat wij deze werkzaamheden toch uitvoeren? Dan zijn wij niet aansprakelijk voor de gevolgen van
deze gebreken e.d. op het eindresultaat van ons werk noch voor de hieruit voortvloeiende
schade.
10. Wij zijn nooit aansprakelijk voor (schade aan het object als gevolg van) door of namens u
uitgevoerde werkzaamheden.
11. Wij zijn niet aansprakelijk – en u kunt geen beroep doen op de toepasselijke garantie – als de
schade ontstaat door:
a. uw ondeskundig gebruik of gebruik in strijd met het doel van het (op)geleverde/het object of
gebruik in strijd met de door/namens ons verstrekte instructies, adviezen,
gebruiksaanwijzingen e.d.;
b. ondeskundig/onvoldoende onderhoud van het object door u of een door u ingeschakelde
derde;
c. uw ondeskundig(e) bewaring (opslag) van het object of de te gebruiken zaken (vóór onze
verwerking);
d. aantasting van het object, de zaken of het resultaat van ons werk door van buiten komende
invloeden anders dan invloeden waartegen het object/de zaken/het resultaat normaliter
bestand zou(den) moeten zijn, zoals brand, blikseminslag e.d.;
e. fouten, onvolledigheden, gebreken e.d. in de door/namens u aan ons verstrekte of
voorgeschreven informatie (zoals in uw eigen berekeningen) of materialen;
f. uw aanwijzingen of instructies;
g. of als gevolg van een keuze van u die afwijkt van ons advies of wat gebruikelijk is;
h. na de oplevering door/namens u verrichte (reparatie-)werkzaamheden of
wijzigingen/bewerkingen aan het object, zonder onze uitdrukkelijke voorafgaande
toestemming.
12. In de in het vorige lid genoemde situaties bent u volledig aansprakelijk voor de hieruit
voortvloeiende schade en vrijwaart u ons voor aanspraken van derden.
13. De in dit artikel opgenomen beperkingen van de aansprakelijkheid gelden niet als de schade te
wijten is aan onze opzet of bewuste roekeloosheid of als de beperkingen in strijd zijn met
dwingendrechtelijke wettelijke bepalingen. Alleen in deze gevallen vrijwaren wij u voor
aanspraken van derden.
Artikel 13: Betaling
1. Wij mogen altijd een (gedeeltelijke) vooruitbetaling of andere zekerheid voor betaling aan u
vragen.
2. Tenzij wij anders overeenkomen, betaalt u binnen een vervaltermijn van 14 dagen na de
factuurdatum. De juistheid van de factuur staat vast als u niet binnen deze betaaltermijn bezwaar
maakt.
3. Heeft u binnen de betaaltermijn niet (volledig) betaald? Dan bent u aan ons een vertragingsrente
verschuldigd ter grootte van 2% per maand, cumulatief te berekenen over de hoofdsom.
Gedeelten van een maand rekenen wij daarbij als volle maand. Wat betekent deze cumulatieve
maandrente? In de eerste maand na het verstrijken van de betaaltermijn berekenen wij de rente
over de hoofdsom. In iedere daaropvolgende maand dat u niet betaalt, berekenen wij de rente
over de hoofdsom vermeerderd met de al in de voorgaande maand(en) opgebouwde rente.
4. Bij consumenten berekenen wij een vertragingsrente van 6% per jaar, tenzij de wettelijke rente
hoger is. In dat geval geldt de wettelijke rente.
5. Als uw betaling na aanmaning alsnog uitblijft, mogen wij u bovendien buitengerechtelijke
incassokosten in rekening brengen ter hoogte van 15% van het factuurbedrag met een minimum
van
€ 40,00.
6. Aan consumenten geven wij bij aanmaning minimaal een termijn van 14 dagen na ontvangst van
deze aanmaning om alsnog te betalen. Blijft betaling opnieuw uit, dan zijn de buitengerechtelijke
incassokosten voor de consument:
a. 15% van het bedrag van de hoofdsom over de eerste € 2.500,00 van de vordering (met een
minimum van € 40,00);
b. 10% van het bedrag van de hoofdsom over de volgende € 2.500,00 van de vordering;
c. 5% van het bedrag van de hoofdsom over de volgende € 5.000,00 van de vordering;
d. 1% van het bedrag van de hoofdsom over de volgende € 190.000,00 van de vordering;
e. 0,5% van het meerdere van de hoofdsom.
Dit alles met een absoluut maximum van € 6.775,00.
7. Voor de berekening van de buitengerechtelijke incassokosten mogen wij de hoofdsom van de
vordering na verloop van 1 jaar verhogen met de in dat jaar opgebouwde vertragingsrente.
8. Blijft uw betaling uit? Dan mogen wij de overeenkomst – door een aan u gerichte schriftelijke
verklaring – ontbinden of onze verplichtingen uit de overeenkomst opschorten, totdat u alsnog
betaalt of ons hiervoor een deugdelijke zekerheid geeft. Wij hebben dit opschortingsrecht al
voordat u in verzuim bent met uw betaling, als wij dan al gegronde redenen hebben om aan uw
kredietwaardigheid te twijfelen.
9. Ontvangen betalingen brengen wij eerst in mindering op alle verschuldigde rente en kosten en
hierna op de opeisbare facturen die het langst openstaan, tenzij u bij de betaling schriftelijk meldt
dat deze betrekking heeft op een latere factuur.
10. U mag onze vorderingen niet verrekenen met tegenvorderingen die u op ons meent te hebben.
Dit geldt ook als u (voorlopige) surseance van betaling aanvraagt of in staat van faillissement
wordt verklaard.
11. Het vorige lid geldt niet voor consumenten.
Artikel 14: Uw eigendommen – retentierecht
1. Als u aan ons objecten ter beschikking stelt voor het uitvoeren van de werkzaamheden blijven dit
uw eigendommen. Wij gebruiken deze eigendommen niet anders dan noodzakelijk is voor de
uitvoering van de opdracht.
2. Wel mogen wij de teruggave van uw eigendommen opschorten indien – en gedurende de periode
dat – u:
a. de kosten van (eerdere) werkzaamheden aan deze eigendommen niet (volledig) heeft
voldaan;
b. andere opeisbare vorderingen die wij op u hebben niet (volledig) heeft voldaan.
3. Wij zijn niet aansprakelijk voor eventuele schade – van welke aard dan ook – die voortvloeit uit
het door ons uitgeoefende retentierecht.
Artikel 15: Faillissement – beschikkingsonbevoegdheid e.d.
1. Wij mogen de overeenkomst – door een aan u gerichte schriftelijke verklaring – ontbinden op
het tijdstip waarop u:
a. in staat van faillissement wordt verklaard of hiervoor een aanvraag is gedaan;
b. (voorlopige) surseance van betaling aanvraagt;
c. door executoriale beslaglegging wordt getroffen;
d. onder curatele of onder bewind wordt gesteld;
e. op andere wijze de beschikkingsbevoegdheid of handelingsbekwaamheid met betrekking tot
(delen van) uw vermogen verliest.
2. U informeert de curator of bewindvoerder altijd over de (inhoud van de) overeenkomst en
deze algemene voorwaarden.
Artikel 16: Overmacht
1. Als wij jegens u tekortschieten in het nakomen van onze contractuele verplichtingen, kan ons dit
niet worden toegerekend als er sprake is van overmacht.
2. In de volgende omstandigheden is in ieder geval sprake van overmacht aan onze zijde:
a. oorlog, oproer, mobilisatie, binnen- en buitenlandse onlusten, overheidsmaatregelen
of dreiging van deze/vergelijkbare omstandigheden;
b. verstoring van de bij het aangaan van de overeenkomst bestaande
valutaverhoudingen;
c. bedrijfsstoringen door brand, inbraak, sabotage, uitval van elektriciteit, internet- of
telefoonverbindingen, cybercriminaliteit, stakingen, natuurverschijnselen,
(natuur)rampen e.d.;
d. door weersomstandigheden, wegblokkades, ongeval, import- en export
belemmerende maatregelen, omstandigheden in/aan het object, een (tijdelijk) gebrek
aan de benodigde zaken e.d. ontstane transportmoeilijkheden en
(op)leveringsproblemen.
3. Bij overmacht mogen wij de overeenkomst – door een aan u gerichte schriftelijke verklaring –
ontbinden of onze werkzaamheden/leveringen aanpassen of voor een redelijke termijn
opschorten. Wij hoeven dan geen schadevergoeding aan u te betalen.
4. Treedt de overmachtssituatie in nadat wij de overeenkomst al gedeeltelijk hebben uitgevoerd?
Dan hebben wij wel recht op vergoeding van de al uitgevoerde werkzaamheden/leveringen.
Artikel 17: Annulering – opschorting
1. Als u de opdracht voorafgaand aan of tijdens de uitvoering annuleert, mogen wij aan u een
gefixeerde schadevergoeding berekenen voor:
a. alle gemaakte kosten (zoals al ingekochte zaken);
b. onze door de annulering geleden schade inclusief de gederfde winst.
Afhankelijk van al verrichte werkzaamheden/gemaakte kosten is deze schadevergoeding 20
tot 100% van de overeengekomen prijs/vergoeding.
2. Als u een geplande afspraak minder dan 24 uur van tevoren afzegt/verzet of niet aanwezig
bent op het afgesproken tijdstip, mogen wij de daarvoor gereserveerde tijd bij u in rekening
brengen.
3. U vrijwaart ons voor aanspraken van derden die uit de annulering voortvloeien.
4. Wij mogen de verschuldigde schadevergoeding verrekenen met alle door u betaalde bedragen
en uw eventuele tegenvorderingen.
5. Vraagt u ons de uitvoering van de opdracht op te schorten? Dan mogen wij de vergoeding
voor alle verrichte werkzaamheden en geleverde zaken per direct opeisen en bij u in rekening
brengen. Dit geldt ook voor gemaakte kosten, kosten voortvloeiend uit de opschorting en
uren die wij/door ons ingeschakelde derden op dat moment al hebben gereserveerd voor de
opschortingsperiode.
6. Kosten die wij maken voor het hervatten van de werkzaamheden zijn ook voor uw rekening.
Kunnen wij de uitvoering van de opdracht na de opschorting niet hervatten? Dan mogen wij
de overeenkomst – door een aan u gerichte schriftelijke verklaring – ontbinden.
Artikel 18: Toepasselijk recht – bevoegde rechter
1. Op onze overeenkomsten is Nederlands recht van toepassing.
2. Wij leggen geschillen voor aan de rechter die bevoegd is in onze vestigingsplaats. Daarnaast
behouden wij ook altijd het recht het geschil voor te leggen aan de bevoegde rechter in uw
vestigings- of woonplaats.
3. Als consument mag u altijd kiezen voor de wettelijk bevoegde rechter, ook als wij voor een
andere rechter kiezen. U informeert ons dan binnen een maand na ontvangst van dagvaarding
over uw keuze.
4. Als u gevestigd/woonachtig bent buiten Nederland, mogen wij het geschil ook voorleggen aan
de bevoegde rechter in het land of de staat waar u gevestigd bent/woont.
Datum: 16 september 2024